Strona główna arrow Najczęstsze problemy neurologiczne arrow Bóle głowy
Bóle głowy
ból głowyBóle głowy należą do najczęstszych dolegliwości człowieka; trudno znaleźć osobę, która nigdy w życiu nie doznała bólu głowy. W skali populacji ogólnej stanowią złożony problem medyczny i socjoekonomiczny. W przypadku powtarzających się bólów głowy jest istotne, aby zróżnicować czy jest to dolegliwość z kręgu tzw. samoistnych bólów głowy (ból stanowi istotę schorzenia), czy też jest to ból objawowy (ból jako objaw organicznej choroby czy uszkodzenia). Samoistne bóle głowy występują wielokrotnie częściej od objawowych i choć rzadko dają poważne powikłania, to jeśli występują często lub są o znacznym nasileniu, mogą być przyczyną poczucia ciężkiej choroby lub lęku.
Bóle głowy u dzieci i młodzieży niekorzystnie wpływają na postępy w nauce i przystosowanie społeczne, u dorosłych na wyniki w pracy, pogarszają jakość życia. Rolą neurologa jest zróżnicowanie, czy u danej osoby występuje ból głowy spełniający kryteria jakiejś formy samoistnego bólu głowy (na ogół bólu głowy typu napięciowego i migreny), czy też należy brać pod uwagę charakter objawowy i zaplanować odpowiednio dobrane badania diagnostyczne. Postępowanie w przewlekłych samoistnych bólach głowy powinno być dwukierunkowe. Należy znaleźć najskuteczniejszy u danej osoby sposób przerywania incydentu bólowego oraz – o ile bóle są częste lub szczególnie uciążliwe – zaproponować leczenie profilaktyczne, zmniejszające częstotliwość i nasilenie bólów oraz ograniczające uciążliwość objawów towarzyszących bólom. Takie postępowanie może ustrzec wiele osób przed nadużywaniem leków przeciwbólowych.